donderdag, juni 05, 2008

Verloren was techniek

Niet alleen een gekend begrip in het beeldhouwersmilieu voor het gieten van bv. bronzen beelden, maar ook in de edelsmeedkunde. Links een foto van de "boom in was" (een centrale stam waar op de zijtakken de te gieten stukken worden bevestigd, hier 4 ringen in was), rechts van de "zilveren boom", juist na het gieten. Tussen beide stappen bevindt zich nog het maken van de gipsen mal, het uitharden van de gips, het uitbakken van de was in de oven (29 uur) en het gieten van het zilver in de gipsen mal. Nu zal het nog even wat tijd vergen om deze ringen finaal af te werken.

3 opmerkingen:

de 'goedhartjes' zei

hey, domme vraag waarschijnlijk, maar hoe geraken die ringen dan van die boom...?

Vero zei

Ah, zagen natuurlijk he! Dat is het allereerste dat je leert in het eerste jaar: zagen, zagen en nog eens zagen! Vooral recht zagen is niet van de poes. Maar hier voor die boom is dat niet belangrijk natuurlijk.

Julie zei

hallo, ik ben van opleiding goudsmid, maar ik ben er al 6 jaar tussenuit. nu, krijg ik terug interesse en zou de verloren wastechniek willen leren. ik woon in antwerpen en zou dat in avondschool willen doen. ik heb al heel het 'net' afgezocht maar vind er niets over.
zou u mij kunnen helpen?
alvast bedankt
julie